top of page
Traditional Library

Ta första steget mot

Ökad kunskap

Datadriven marknadsföring: Hur data förändrar hur vi når ut till konsumenter

Tillväxten av digital marknadsföring har lett till en explosion av data, vilket ger företagen nya insikter om konsumenternas beteende och preferenser. Den här artikeln kommer vi ge er en överblick i världen av datadriven marknadsföring och utforska hur företag använder teknologi för att bättre förstå och nå ut till sina kunder. Vi kommer att titta på framväxten av spårnings- och analysverktyg, vikten av datasekretess och de potentiella fördelarna och nackdelarna med att förlita sig på data för att informera marknadsföringsbeslut.




Vad är datadriven marknadsföring?

Datadriven marknadsföring avser användning av teknologi för insamling av data som sedan kan användas för att ta fram, anpassa och justera sina marknadsföringsstrategier och beslut. Genom digitaliseringen har vi tillgång till mer data än någonsin om våra kunder, potentiella kunder, målgrupper och konsumenter. Tack vare de enorma mängderna tillgängliga data kan företag få nya insikter om konsumenternas beteende och preferenser. Information som används för att bland annat utveckla effektivare marknadsföringsstrategier.

Hur samlas datan in?

Traditionellt samlas data in via undersökningar, som t.ex. SCB och andra institutioner tillhandahåller. Dom utgör fortfarande en väldigt viktig informationskälla men tack vare digitaliseringen kan vi nu samla in egen data kopplat till våra egna målgrupper mycket enklare.


Ett av de viktigaste verktygen som företag använder för att samla in data är olika programvaror för spårning och analys. Dessa verktyg tillåter företag att övervaka och analysera olika aspekter av konsumentbeteenden, inklusive webbplatstrafik, köpvanor och sociala medier. Genom att använda dessa verktyg kan företag identifiera mönster och trender i konsumentbeteende och använda information för att bland annat skapa mer personliga och effektiva marknadsföringskampanjer.


Här har du 5 exempel på olika verktyg och vad som används för:

  1. Google Analytics - Ett webbanalysverktyg som ger information om webbplatsens besökare, inklusive källor, sidvisningar, konverteringar och mer.

  2. Facebook Pixel - En liten bit av kod som läggs till på en webbplats och ger möjlighet att spåra vilka typer av personer som besöker din hemsida och följa konverteringar på annonser via Metas olika plattformar.

  3. Hotjar - Ett verktyg som samlar in data kring hur besökare använder er hemsida, vilka knappar de trycker på, vilka sidor de spenderar mest tid på m.m. Information som illustreras via heatmaps, sessioninspelningar och formulärspårning.

  4. SEMrush - Ett verktyg för sökmotoroptimering som ger information om nyckelord, sökordsposition, konkurrensanalys och mycket mer.

  5. HubSpot - En inbound marknadsplattform som samlar in data från flera källor, inklusive webbplatsbesök, e-postmarknadsföring och sociala medier, för att ge en helhetsbild av marknadsföringsinsatser och prestationer.



Vikten av datasekretess

Användningen av data i marknadsföring väcker dock också farhågor om integritet. Konsumenter blir allt mer medvetna om de uppgifter som samlas in om dem och risken för att denna information kan missbrukas. Som ett resultat av detta måste företag se till att de är transparenta om sina datainsamlingsmetoder och att de vidtar åtgärder för att skydda konsumenternas personliga information, något som lagen om GDPR reglerar.



Vilka för och nackdelar finns med datadriven marknadsföring?

Fördelarna med datadriven marknadsföring är tydliga. Genom att använda data kan företag få en djupare förståelse för sin målgrupp, utveckla effektivare marknadsföringskampanjer och öka sin avkastning på sin investering. Men det finns också potentiella nackdelar med att förlita sig på data. Uppgifterna kanske inte alltid är korrekta och företag kan frestas att förlita sig för mycket på data och ignorera viktiga kvalitativa faktorer som kundrelationer och varumärkesrykte. Begreppet Data-Overload är viktigt att tänka på när man jobbar med datadrivna beslut och innebär för mycket information till slut blir en dissinformation.


Sammanfattningsvis förändrar datadriven marknadsföring hur företag riktar sig till konsumenter. Tillväxten av digital marknadsföring har skapat ett överflöd av data som företag kan använda för att få insikter om konsumenternas beteende och preferenser. Det är dock viktigt för företag att hitta en balans mellan att använda data för att fatta beslut om sina marknadsföringstrategier och att inte förlita sig för mycket på det, och att alltid prioritera integriteten och säkerheten för sina kunders information.


Comments


bottom of page